Persbericht: Winnaar De Partnership Verkiezing ’15/’16 bekend

Posted on 17 mei 2016

PERSBERICHT

Donderdag, 12 mei 2016

A.s.r. wint ‘Best New Partnership Award 2015/2016’

Amsterdam, 12 mei jl. – Jeroen Roodenburg, Ambassadeur Private Sector & Ontwikkelingssamenwerking bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, maakt de award winnaars bekend van De Partnership Verkiezing 2015/2016 bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in Den Haag. A.s.r. won de ‘Best New Partnership Award’. In deze accelerator worden Young professionals van bedrijven uitgedaagd om duurzame business case op te zetten in ontwikkelingslanden en nemen het tegen elkaar op om de titel ‘Best New Partnership’ in de wacht te slepen. Het traject werd gelanceerd door minister Ploumen op het Kick –Off Event in oktober jl.

Uitreiking ‘Best New Partnership Award’
Vanaf de kick-off in oktober 2015 hebben de deelnemers in ‘De Partnership Academie’ hun business-cases uitgewerkt samen met hun (top) managers en experts. Maar liefs 8 genomineerde teams uit toonaangevende bedrijven presenteerden hun plannen. A.s.r. met partner MCNV wonnen de prijs voor ‘Best New Partnership Award’. In deze business case zetten ze in Vietnam een innovatieve community-verzekering op voor kleine zelfstandige ondernemers op het platteland. Deze inkomensverzekering moet inkomensverlies als gevolg van arbeidsongeschiktheid compenseren. Het team ontving een startkapitaal van €2.500, een mediapakket t.w.v. €10.000 en een advieslunch met de juryleden.

De jury gaf een speciale beloning voor de business case van Rabobank. Rabobank wil in samenwerking met Purdue University een innovatieve, goedkope, chemicaliën vrije zak introduceren in Kenia om de voedsel verspilling na de oogst o.a. door weersomstandigheden en insecten tegen te gaan. De organisaties verwachten hiermee niet alleen de voedselveiligheid te verhogen, maar ook het jaarlijks inkomen van de boeren met 20 procent te laten stijgen.

Ontwikkelingslanden als zakelijke kans
Bedrijven spelen een grote rol bij duurzame ontwikkeling in ontwikkelingslanden. De overheid stimuleert Nederlandse bedrijven om internationaal te ondernemen en met innovatieve oplossingen een impuls te geven aan lokale economieën en duurzame handel. Hoe draagt De Partnership Verkiezing daar aan bij? Door niet te denken in problemen, maar in business kansen. Dit laatste is ook waar het Nederlandse bedrijfsleven in geïnteresseerd is. Young Professionals willen commerciële én maatschappelijk impact creëren vanuit hun bedrijf. En dit is nu precies waar De Partnership Verkiezing op inspringt. Samenwerken met bedrijven, ngo’s, overheid en kennisinstellingen is een bron voor innovatie, vandaar: De Partnership Verkiezing.

Initiatiefnemers
De Partnership Verkiezing is een initiatief van Social Enterprise The Punchy Pack en het ministerie van Buitenlandse Zaken met ontwikkelingsbank FMO en Young Professional partners.

Informatie
www.departnershipverkiezing.nl
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjolein Schaftenaar, Marjolein@thepunchypack.nl,
0642062556

//////////////////////////////////// einde persbericht ////////////////////////////////////

Facebooktwitterlinkedin