Persbericht: Winnaar De Partnership Verkiezing ’16/’17 bekend

Posted on 22 mei 2017

PERSBERICHT

 

Rabobank wint ‘Best New Partnership Award 2016/2017’

Amsterdam 12 mei jl. – Dit jaar is voor de vijfde keer de ‘Best New Partnership Award’ uitgereikt tijdens het finale evenement van De Partnership Verkiezing bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in Den Haag. Rabobank won de award, welke werd overhandigd door de juryvoorzitter Hans Docter, Directeur Duurzame Economische Ontwikkeling bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. In deze accelerator worden young professionals binnen bedrijven uitgedaagd om een duurzame business- case op te zetten in ontwikkelingslanden en nemen het tegen elkaar op om de titel ‘Best New Partnership’ in de wacht te slepen. Dit jaar zijn dat young professionals vanuit ABN AMRO, Ahold Delhaize, Alliander, Dell EMC, ERIKS, FMO, ING, Philips en Rabobank. Met deze prijs wint het team een startkapitaal van €2.500, een mediapakket t.w.v. €10.000 en een advieslunch met de juryleden.

Duurzame business-case
De bedrijven hebben business-cases ontwikkeld zoals beleggen met impact (ABN AMRO) tot een screening-app voor baarmoederhalskanker (Philips) tot het besparen van elektriciteitskosten doormiddel van een micro-grid (Alliander), in ontwikkelingslanden als Tanzania, Ghana, Kenia. Op het finale evenement werden alle duurzame business-cases gepresenteerd door de young professionals zelf.

Vanaf de kick-off in oktober 2016 hebben de deelnemers tijdens ‘De Partnership Academie’ hun business-cases uitgewerkt samen met hun (top) managers en experts. Tijdens het finale evenement waren er 150 genodigden aanwezig, waaronder deelnemers, experts, senioren, partnerorganisaties en media. Rabobank, met partner Bles Dairies, won de prijs voor ‘Best New Partnership Award’. Het doel van deze business-case is om de zuivelketen in o.a. Kenia financierbaar te maken. Dit doen zij door koeien te chippen, waardoor ze deze koeien als onderpand kunnen gebruiken. Hierdoor kan Rabobank micro leningen verstrekken aan kleine maar veelbelovende melkveehouders, die op hun beurt hun bedrijf kunnen uitbreiden. De veehouders kunnen vervolgens meer melk leveren aan melkfabrieken om aan de groeiende vraag naar zuivel in Kenia te kunnen voldoen.

Ahold-Delhaize is de runner-up geworden. Ze gaan investeren in speciale bomen die beter bestand zijn tegen droogte en een hogere productiviteit hebben waardoor koffieboeren in Tanzania een duurzaam businessmodel krijgen.

Ontwikkelingslanden als zakelijke kans
Bedrijven spelen een grote rol bij duurzame ontwikkeling in ontwikkelingslanden. De overheid stimuleert Nederlandse bedrijven om internationaal te ondernemen en met innovatieve oplossingen een impuls te geven aan lokale economieën en duurzame handel. Hoe draagt De Partnership Verkiezing daar aan bij? Door niet te denken in problemen, maar in business kansen. Dit laatste is ook waar het Nederlandse bedrijfsleven in geïnteresseerd is. Young professionals willen commerciële én maatschappelijk impact creëren vanuit hun bedrijf. En dit is nu precies waar De Partnership Verkiezing op inspringt. Samenwerken met bedrijven, ngo’s, overheid en kennisinstellingen is een bron voor innovatie, vandaar: De Partnership Verkiezing.

Initiatiefnemers
De Partnership Verkiezing is een initiatief van Social Enterprise The Punchy Pack en het ministerie van Buitenlandse Zaken met ontwikkelingsbank FMO en young professional partners.

Informatie
www.departnershipverkiezing.nl
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mischa van Rijsse.

mischa@thepunchypack.nl, 06-12388307

-einde persbericht-

Facebooktwitterlinkedin