Verslag Finale Event 2014

Posted on 26 november 2014

In De Partnership Verkiezing gaan young professionals uit bedrijven de uitdaging aan om een business-case op te zetten voor een investering in een ontwikkelingsland samen met een NGO of overheid.

Op 18 november jl. was het Finale Event van De Partnership Verkiezing in De Balie te Amsterdam! (Young) Professionals en managers streden met hun bedrijf voor de beste partnership business-case voor een investering in een ontwikkelingsland. Maar liefst 21 cases deden mee!

binnenkomst140 young professionals, managers uit bedrijven, overheid en NGO’s kwamen samen om een spannende middag te beleven.

Chaos: De dag werd geopend door dagvoorzitter Lars Sørensen. Bij binnenkomst kregen alle aanwezigen een badge van iemand anders. Ze kregen 2 minuten de tijd om hun eigen badge te vinden terwijl er druk werd genetwerkt.

badge spelchantalChantal Inen (ondernemer) vertelde openhartig aan de zaal waarom zij De Partnership Verkiezing heeft opgezet vanuit The Punchy Pack met co-initiator het ministerie van Buitenlandse Zaken en Partner FMO.

Er zijn internationale problemen, deze kunnen we omzetten in business kansen. Bedrijven zijn een onderdeel van de oplossing, ze hebben de kennis, financiële middelen en het netwerk. In de toekomst gaat dit voor hen ook geld opleveren.”

IMG_3391 [1600x1200]Het Interview: De deelnemers in de categorie ‘Best Existing Partnerships’ werden door Lars en de juryleden aan de tand gevoeld: “Wat is de impact van jullie partnership en wat levert het je bedrijf financieel op?”

Speaker: Mireille Dingelstad van Vebego deed vorig jaar mee aan De Partnership Verkiezing en won toen de aanmoedigingsprijs voor de ‘Best New Partnership Award’. IMG_3421 [1600x1200]Ze vertelde openlijk wat er goed gaat en wat de uitdagingen zijn met haar partnership business-case. Je kunt hierover meer lezen in het FD artikel van 19 november jl.

Als wij alles weten van schoonmaken en er zijn jaarlijks 800.000 kinderen die sterven aan de gevolgen van diarree omdat ze niks weten van hygiëne.. waarom gaan we ze dat niet vertellen.. waarom wordt dat eigenlijk nog niet verteld?”

De pitches: Hét moment van de dag! Young Professionals uit 11 bedrijven – Albert Heijn, Alliander, van Gansewinkel/Ministerie van Infrastructuur & Milieu/BCG, Nuon, Ormit, Reed Elsevier, TNO, Unilever, Vodafone –  hebben vanaf het kick-off event in juli jl. met een team vanuit hun bedrijf gewerkt aan een business-case voor een investering in een ontwikkelingsland. De Partnership Academie heeft hen daarbij geholpen. Per team kreeg een Young Professional 1 minuut de tijd om de jury te overtuigen waarom hun idee het beste is en zij de titel ‘Best New Partnership’ verdienen. Tijdens de pitches werden er interviews getoond met lokale experts uit o.a. Oeganda en India waarin te zien was dat er lokaal behoefte was aan deze business-cases. De juryleden stelden hun kritische vragen.

Pitchers

Juryvoorzitter en co-initiator Jeroen Roodenburg van het ministerie van Buitenlandse Zaken (rechts op onderstaande foto):

Think local. Denk na hoe lokaal van jouw product of dienst gebruik kan worden gemaakt. Er is een markt, maar je moet hem wel vinden”.

jury

Juryleden Ruurd Brouwer (Former Director Investment & Mission Review bij bij FMO) en Talitha Muusse (Oprichter Duurzame Jonge 100 en Raad van Toezicht van MVO Nederland) en juryvoorzitter Jeroen Roodenburg (Ambassadeur Private Sector & Ontwikkelingssamenwerking bij het ministerie van Buitenlandse Zaken)

PPP Interview: Na de pauze ging Lars in gesprek met 4 ‘Public-Private-Partnership’ (PPP) genomineerden ‘Football for Water’, ‘Potato Platform Kenya’, ‘Sugar: Make it Work’ en ‘TTC’.

IMG_3637 [1600x1200]Speaker: Maite Vermeulen van De Correspondent vertelde over haar eigen werk als correspondent en haar visie op partnerships in ontwikkelingslanden.

Het is belangrijk dat verhalen worden vertelt over landen in ontwikkeling.”

Talkshow: Gé Happe (Sourcing Director Albert Heijn, winnaar De Partnership Verkiezing 2013) en Mathilde Miedema (program manager TNO) en de aanwezigen gingen in gesprek over de rol die bedrijven spelen in ontwikkelingssamenwerking.

Award ceremonie: Wie zijn de winnaars* van De Partnership Verkiezing 2014? Juryleden Jeroen Roodenburg, Ruurd Brouwer en Talitha Muusse: ROFFEL…..

IMG_3377 (2) [1600x1200]‘Best New Partnership Award’: Alliander & Cordaid

In deze business-case maken ze de onbetrouwbare energievoorziening van ziekenhuizen in Afrika stabieler waarmee er ook direct productiekosten van de energie wordt bespaard.
Ze ontvangen  een startkapitaal van € 2.500,-, een consult lunch met de juryleden en een mediapakket t.w.v. €10.000,-

best existing

De ‘Best Existing Partnership Award’ voor de beste samenwerking tussen een bedrijf en NGO gaat naar: SimGas & Partners ! Zij leveren biogas-sanitatie systemen aan miljoenen melkveehouders in India die aangesloten zijn bij ’s werelds grootste melk coöperatief Amul dat zorgt voor een hogere melk opbrengst. Zij krijgen een mediapakket t.w.v. €10.000,-

ppp

 

De ‘Best Public-Private Partnership Award’ voor de samenwerking tussen overheid en het bedrijfsleven gaat naar: Sugar: Make it Work
Deze PPP zorgt voor duurzame oplossingen in de suikersector in Rwanda, waaronder watermanagement infrastructuur om overstromingen te verminderen. Dit resulteert in vruchtbaarder land, betere oogst en een grote toename van werkgelegenheid.

Het was een zeer geslaagde dag! Bekijk de foto’s op Facebook en bekijk alle deelnemende cases! We zijn opgevallen in de media: Bekijk onze blog voor de artikelen in o.a. FD, Telegraaf, NU.nl, BNR en meer.

Hoe gaan we verder? Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

Bekijk hier het persbericht.


 

*Winnaar van de Best New Partnership Award is gekozen op basis van: Beoordeling van de business-case proposal door de jury (40%), beoordeling van de pitch tijdens het Finale Event door de jury (20%), beoordeling peer2peer review door 2 andere teams (20%) en het aantal online stemmen (20%).
*Winnaar van de Best Existing Partnership Award is gekozen op basis van: Beoordeling van de business-case door de jury (50%),  Beoordeling van het interview tijdens het Finale Event (25%) en het aantal online stemmen (25%).
*Winnaar van de PPP award is gekozen op basis van het aantal online stemmen.
Facebooktwitterlinkedin