Persbericht: Winnaars De Partnership Verkiezing 2014 bekend!

Posted on 18 november 2014

PERSBERICHT

Dinsdag, 18 november 2014

Alliander wint ‘Best New Partnership Award 2014’

Amsterdam, 18 november jl. – Jeroen Roodenburg, Ambassadeur Private Sector & Ontwikkelingssamenwerking bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, maakt de award winnaars bekend van De Partnership Verkiezing 2014 in De Balie te Amsterdam. Alliander won de ‘Best New Partnership Award’. De competitie daagt Young Professionals uit door middel van partnerships een business-case in een ontwikkelingsland op te zetten met NGO en/of overheid. Het traject werd gelanceerd door minister Ploumen en Paul Polman, CEO van Unilever op het Kick –Off Event op 12 juni jl.

Uitreiking ‘Best New Partnership Award’
De Afgelopen maanden hebben de deelnemers business-cases uitgewerkt samen met hun (top) managers en experts. Maar liefs 10 genomineerde teams uit toonaangevende bedrijven presenteerden vanavond hun plannen voor een investering in een ontwikkelingsland. Alliander, Cordaid en partners wonnen de prijs voor ‘Best New Partnership Award’, in deze business case maken ze de onbetrouwbare energievoorziening van ziekhuizen in afrika stabieler waarmee er ook direct productiekosten van de energie wordt bespaard. Het team ontving een startkapitaal van €2.500, een mediapakket t.w.v. €10.000 en een advieslunch met de juryleden.

De aanmoedigingsprijs ging naar van Gansewinkel die een Indiase recycle value chain op willen zetten. The Upcycling Cooperation geeft Indiase Wastepickers een beter leven en verbetert het milieu door meer waarde uit afval te halen – met Van Gansewinkel’s kennis.

‘Best Existing Partnership Award’ & ‘Public-Private-Partnership Award’
Naast de uitreiking voor de beste nieuwe business/NGO partnership business-case werden ook prijzen uitgereikt voor het beste bestaande business/NGO partnership en de beste Public-Private-Partnership business-case.

SimGas, WASTE en FINISH ontvingen de prijs voor de ʻBest Existing Partnership Award 2014’. Zij leveren biogas-sanitatie systemen aan miljoenen melkveehouders in India die aangesloten zijn bij ’s werelds grootste melk coöperatief Amul dat zorgt voor een hogere melk opbrengst.

‘Sugar: Make it Work’ ontving de ‘Public-Private-Partnership (PPP) Award 2014’. Deze PPP zorgt voor duurzame oplossingen in de suikersector in Rwanda, waaronder watermanagement infrastructuur om overstromingen te verminderen. Dit resulteert in vruchtbaarder land, betere oogst en een grote toename van werkgelegenheid.

Ontwikkelingslanden als zakelijke kans
“Don’t donate, but invest and collaborate”. De overheid bezuinigt verder op ontwikkelingssamenwerking, subsidies voor non-profit organisaties worden teruggedraaid. Het is noodzaak dat de overheid, non-profit en het bedrijfsleven de handen ineen slaan om problemen in ontwikkelingslanden aan te pakken. Hoe? Door niet te denken in problemen, maar in business kansen. Dit laatste is ook waar het bedrijfsleven in geïnteresseerd is. Young Professionals willen commerciële én maatschappelijk impact creëren vanuit hun bedrijf. En dit is nu precies waar De Partnership Verkiezing op inspringt.

Over de deelnemende organisaties
De deelnemers waren afkomstig van 21 bedrijven waaronder Ahold, Unilever en Nuon.

Initiatiefnemers
De Partnership Verkiezing is een initiatief van Social Enterprise The Punchy Pack en het ministerie van Buitenlandse Zaken met ontwikkelingsbank FMO en Young Professional partners.

Informatie
https://www.departnershipverkiezing.nl

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kristel Hulsebos, kristel@thepunchypack.nl,

+31 6 2745 1424, www.thepunchypack.nl.

//////////////////////// einde persbericht /////////////////

Bekijk hier de winnaars, de business-cases en foto’s!

Facebooktwitterlinkedin